سایبر گایز

مجموعه سایبر گایز در تمامی مراحل پشتیبانی سایت، بهینه سازی سئو و طراحی سایت همراه شما خواهد بود.

سایبر گایز

مجموعه سایبر گایز در تمامی مراحل پشتیبانی سایت، بهینه سازی سئو و طراحی سایت همراه شما خواهد بود.

سایبر گایز یک تیم جوان و کوشا دارد که در زمینه فعالیت آنها در خصوص پشتیبانی سایت، بهینه سازی سئو و طراحی سایت و ...میباشد.

  • ۰
  • ۰

شرایط وام مسکن

با وجود این که نوسانات قیمت خانه را می‌توان ویژگی رایجی در بازار مسکن دانست با این حال افزایش قیمت خانه در سال ۹۷ به میزان قابل توجهی بیشتر از حد انتظار بود. همین موضوع باعث کاهش قدرت خرید افراد، به ویژه زوج‌ های جوان مسکن اولی شده است. تا پیش از این وام مسکن به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد قیمت خانه را برای افراد تامین می‌کرد، در حالی که امروزه به سختی ۳۵ درصد از این مبلغ را پوشش می‌دهد. بر همین اساس، بسیاری از متقاضیان امیدوار بودند که مبلغ وام مسکن در سال ۹۸ افزایش یابد. لازم به ذکر است شما برای خرید هر خانه مثل خرید خانه در شهرک غرب و خرید خانه در سلسبیل و یا خرید خانه در جردن اقدام به گرفتن وام کنید.

وام مسکن چه تفاوتی با سایر وام‌ ها دارد؟

به طور کلی وام مسکن تسهیلاتی است که برای خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود و نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت آن متفاوت با سایر وام‌هاست. طبق قانون مصوب بانک مرکزی کلیه بانک‌ها مجوز پرداخت وام مسکن را دارند، اما تقریبا تمام این بانک‌ها به دلیل نداشتن اعتبار کافی، چنین تسهیلاتی را به متقاضیان پرداخت نمی‌کنند.

  • کدام بانک‌ها وام مسکن ارائه می‌دهند؟

وام مسکن به طور معمول توسط بانک تخصصی مربوطه، یعنی بانک مسکن ارائه می‌شود. بانک مسکن تسهیلات خرید خانه را به دو صورت وام مسکن یکم و وام اوراق در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. علاوه بر این، در حال حاضر بانک ملی و بانک سامان هم تسهیلاتی را تحت عنوان وام مسکن ۹۸ با شرایط و سود متفاوت ارائه می‌‌دهند.

وام مسکن یکم چیست؟

وام مسکن یکم طرح ملی مسکن برای متقاضیان مسکن اولی است. یعنی به کسانی که تا به حال برای خرید خانه از تسهیلات بانک مسکن استفاده نکرده‌اند، وام مسکن یکم به دو صورت انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. برای دریافت این وام، باید مبلغی را (حداقل ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) در بانک سپرده‌گذاری کنید. بعد از گذشت ۱۲ ماه می‌توانید دو برابر مقدار سپرده‌ گذاری شده را از بانک وام بگیرید. البته سقف مشخصی برای این وام وجود دارد که مقدار آن در تهران برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان، در سایر شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزارنفر ۶۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان است. در حالتی که متقاضیان زوج باشند، هر یک از آن‌ها می‌تواند سقف مجاز وام را دریافت کند. سود بازپرداخت این وام ۸ درصد و حداکثر زمان بازپرداخت ۱۲ سال است. نکته مهمی که باید بدانید این است که در حال حاضر مبلغ و شرایط وام مسکن ۹۸ در بخش مسکن یکم تغییری نکرده است.

وام اوراق چیست؟

وام اوراق امکان دیگری است که بانک مسکن برای متقاضیان تسهیلات مسکن که پس‌انداز کافی ندارند و یا به دلایل مختلف نمی‌خواهند ۱۲ ماه در انتظار بمانند، فراهم کرده است. در این طرح متقاضیان می‌توانند در ازای خرید اوراق بهادار، به میزان مشخصی وام مسکن دریافت کنند.بانک مسکن روی هر برگ اوراق ۵۰۰ هزار تومان وام می‌دهد. بنابراین اگر شما بخواهید مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام بگیرید، باید ۴۰ برگ اوراق خریداری کنید. به طور مثال اگر قیمت هر برگ اوراق ۸۰ هزار تومان باشد شما باید ۳ میلیون و ۲۰۰هزار تومان برای خرید اوراق بپردازید و بابت این مقدار ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان وام بگیرید که مجموعاً می‌شود ۲۰ میلیون تومان. نرخ سود وام اوراق ۱۷.۵ درصد و حداکثر مدت بازپرداخت آن ۱۲ سال است. برای تهیه اوراق می‌توانید به شعب بانک مسکن مراجعه کنید. قیمت اوراق متغیر است و بسته به زمانی که اوراق را خریداری می‌کنید و بازار عرضه و تقاضای اوراق بستگی دارد. این بدان معناست که هر چقدر نسبت عرضه به تقاضا در بازار بیشتر شود، قیمت اوراق کم می‌شود.

شرایط دریافت وام مسکن ۹۸ چیست؟

شرایط دریافت وام مسکن ۹۸ نسبت به قبل هیچگونه تغییری نکرده است. بر طبق این شرایط متقاضی باید ۱۸ سال تمام و درآمد مستقل داشته باشد و بر طبق فیش حقوق دریافتی وی، تأیید شود که توانایی پرداخت اقساط وام را دارد یا خیر. متقاضی نباید پیش از این از هیچ گونه وام و تسهیلات خرید، ساخت یا تعمیر واحد مسکونی (از بانک مسکن و یا هر بانک دیگر) و یا امکانات دولتی در حوزه ملک (مثل مسکن مهر) استفاده کرده باشد. نکته‌ قابل توجه این است که صاحب خانه بودن مهم نیست. در واقع اگر خانه‌ای به نام شما است اما برای خرید آن از هیچ نوع تسهیلاتی استفاده نکرده‌اید مشکلی برای دریافت این وام نخواهید داشت. همچنین ملکی که خریداری می‌ِشود باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشد. یعنی اولاً، از تاریخ جواز ساخت خانه حداکثر ۱۵ سال گذشته باشد و دوماً، طبق بررسی کارشناس ۸۰% قیمت ملک کفاف مبلغ وام را بدهد. به یاد داشته باشید که وثیقه مورد نظر بانک برای اعطای وام مسکن، سند ملکی است که خریداری می‌کنید. در حقیقت سند ملک شما تا زمان پرداخت تمام اقساط وامی که دریافت کرده‌اید در رهن بانک خواهد بود و اگر قصد فروش آن را داشته باشید باید خانه را فک رهن کنید.

شرایط وام مسکن

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی